E-vitamin hiány, hogyan előzzük meg?

Előzzük meg az E-vitamin hiányát, hogy ne okozzon gondot

Az E-vitamin csoportját alkotó vegyületek azok közé az anyagok közé tartoznak, amelyek zsírban oldódnak. A jó hír az, hogy sok élelmiszerben megtalálható. Ez azt jelenti, hogy normál körülmények között, megfelelő táplálkozás mellett nem kell attól tartanunk, hogy hiány lép fel belőle szervezetünkben. Ám azért nem árt odafigyelni rá, hogy elkerüljük az E-vitamin hiányát, ugyanis ez számos egészségügyi problémát okozhat.

Milyen esetben léphet fel E-vitamin-hiány?

Az E-vitamin hiánya leggyakrabban a táplálkozás valamiféle rendellenességére vezethető vissza. Ilyen lehet például az alultápláltság, vagyis amikor nem eszünk eleget. Ez többnyire inkább csak a szegényebb országokban merülhet fel, de a fejlettebb országokban élőket is fenyegetheti E-vitamin-hiány. Így például a túlzott, hosszan tartó diéta is csökkentheti szervezetünk E-vitamin-készletét.

Az E-vitamin hiánya eredhet továbbá abból, ha nem elegendő zsírt fogyasztunk. Az E-vitamin ugyanis a zsírban oldódó vitaminok egyike. Ez azt jelenti, hogy ahhoz, hogy szervezetünkben az E-vitamin fel tudjon szívódni, zsírra is szükségünk van.

A zsírszegény táplálkozás mellett okozhatnak továbbá E-vitamin-hiányt bizonyos zsíranyagcserével kapcsolatos megbetegedések (pl. máj- vagy epehólyag-gyulladás, hasnyálmirigy-gyulladás) is.

Az E-vitamin hiány eredménye: a “3 i” gyengítése

Egy átlagos felnőtt számára a javasolt napi E-vitamin-szükséglet körülbelül 15-20 milligramm. Az azonban, hogy súlyos vitaminhiány lépjen fel, szerencsére igen ritka. Milyen gondokat okozhat az E-vitamin hiánya? Hatással lehet többek között:

  • az idegek,

  • az immunrendszer

  • és az izmaink működésére.

Az E-vitamin úgynevezett “szabadgyök-fogó” anyag. Ez azt jelenti, hogy megvédi szervezetünket támadó szabad gyökök káros hatásaitól. Az E-vitamin többek között a vörösvértestek, idegeink, izomzatunk egészségét védi. Tehát az izomgyengeség, izomvesztés, idegrendszeri problémák és a betegségekre való nagyobb hajlam mind az E-vitamin hiányára utalhatnak.

Az E-vitamin hiány eredménye: egyéb felmerülő problémák

Az E-vitamin hiánya más egészségügyi problémák formájában is jelentkezhet. Többek között akár az emésztésünkre is hatással lehet, melyek a következő tüneteket okozhatják:

  • hasmenés, haspuffadás,
  • hányás,
  • szokatlan, kellemetlen szagú széklet.

Az E-vitamin, mint szabadgyök-fogó, a szemünk szöveteit is védi a káros hatásoktól. Ha valami miatt E-vitamin-hiány lép fel a szervezetünkben, ez megnyilvánulhat bizonyos, idősebb korban kialakuló szembetegségekben. Így például idő előtti szürke hályogban, vagy a szemünk izmainak gyengülésében, ami akaratlan szemmozgásokat eredményezhet.

Az E-vitamin hiánya különösen csecsemőkorban veszélyes

Az E-vitamin fontos szerepet játszik az idegrendszerünk optimális működésében, melynek bármilyen meghibásodása komoly következményekkel járhat.

Csecsemők esetében kiemelten fontos, hogy elegendő E-vitaminhoz juthassanak már egészen fiatal korban is. A kutatások ugyanis azt mutatják, hogy a születéskor alacsony E-vitamin-szinttel rendelkező kisgyermekeknél visszafordíthatatlan idegrendszeri problémák merülhetnek fel. Ezek a későbbiekben koordinációs problémákban, a reflexek nem megfelelő működésében is megnyilvánulhatnak.