Milyen vitaminokra van szükség télen?

Milyen vitaminokra van szükség télen?

2+2 jótékony vitamin hideg időkre

Vitaminokra mindig szükségünk van, de vannak olyan időszakok, amikor még az átlagnál is fontosabb a pótlásuk. Télen nemcsak a természet vonul el téli álmot aludni, hanem szervezetünk működése is megváltozik egy kicsit. Ennek eredményeképpen sokkal jobban ki vagyunk téve a fertőzéseknek, megbetegedéseknek, ezért nem mindegy, hogy melyik vitaminból mennyit szedünk ilyenkor.

Milyen vitaminokra van szükség télen?

Milyen vitaminokra van szükség télen – a két fő ok, amiért fontos a vitaminpótlás

A bevezetésben már említettük, miért fontos, hogy télen vitaminokat fogyasszunk. Alapvetően két fő oka van a téli vitaminpótlás kiemelt jelentőségének:

  • a téli időjárásból adódóan vannak vitaminok, melyekhez természetes módon kevésbé tudunk hozzájutni;

  • ugyancsak a klíma jellegzetességei miatt bizonyos vitaminok téli fogyasztásával védekezhetünk a megbetegedések ellen.

Milyen vitaminokra van szükség télen az időjárás sajátosságainak figyelembevételével?

A D-vitamin az egyik legfontosabb szerves anyag szervezetünk megfelelő működéséhez. Erősíti immunrendszerünket, valamint csontjaink egészségét.

Télen jellemzően jóval rövidebb ideig van világos. Ráadásul az időjárás is jórészt kellemetlenebb, mint más évszakokban. Kevesebb a napsütés, és mi is kevesebb időt töltünk a szabadban.

A napsugárzásnak, amellett, hogy kellemes, melengető simogatása olyan jó érzés, többek között azt is köszönhetjük, hogy ez egy fontos D-vitamin-forrás. Miután télen ebből kevesebb jut nekünk, szervezetünk D-vitamin-pótlásáról más módon kell gondoskodnunk.

Ha természetes módon pótolnánk a D-vitamint, télen együnk sok tejterméket, búzacsírát, belsőséget és tojást. De léteznek különböző táplálékkiegészítők, gyógyszerek is erre a célra.

Milyen vitaminokra van szükség télen?

Milyen vitaminokra van szükség télen szervezetünk egészséges működéséhez?

  1. Mindenekelőtt az ezerarcú C-vitamin

A C-vitaminról talán mindenki hallott már, ahogyan arról is, mennyiféle jótékony hatása van szervezetünkre:

  • erősíti az immunrendszerünket,

  • segít a vírusok, baktériumok okozta fertőzések elleni védekezésben,

  • fogyasztásával elkerülhetőek az egyes légúti megbetegedések is.

A C-vitamin az, amelyre szervezetünknek a legnagyobb mértékben van szüksége – ám nem tudja azt tárolni. Ezért különösen fontos, hogy télen rendszeresen pótoljuk a C-vitamint is. És bár sok élelmiszerben, zöldségben, gyümölcsben megtalálható, azért az sosem árt, ha ilyenkor egészséges életmódunkat kiegészítjük némi C-vitamin-tablettával is.

  1. B-vitaminok a rossz közérzet ellen

  • B6-vitamin a levertség leküzdésére

A B6-vitamin-hiány egyik jellegzetes tünete, hogy fáradtnak, levertnek érezzük magunkat. Mivel gyorsan kiürül a szervezetünkből, folyamatos pótlására van szükség, főleg, ha diétázunk. A fehérjedús ételek (hüvelyesek, húsok, máj, tejtermékek) általában magas B6-vitamin-tartalmúak, ezért ezekből érdemes ilyenkor többet fogyasztanunk.

  • B1-vitamin stressz ellen

A fényhiány és a hideg nem tesz jót a lelkesedésünknek. A B1-vitamin (tiamin) a szénhidrátok anyagcseréjét segíti, illetve az idegrendszer energiaellátásban, idegek működésében van szerepe, ráadásul stressz ellen is kiváló. Fogyasszunk minél több gabonafélét, péksüteményt, húsokat, diót, mogyorót, hogy megússzuk a szorongást!